MEB 2023-2024 yeni senaryolara göre hazırlanmış “12.Sınıf Edebiyat 1.Dönem 2.Yazılı Soruları” ile sınava en iyi şekilde hazırlanabilir ve sınava hazırlık videosu ile konuları iyice pekiştirebilirsiniz.
⇒ 12.Sınıf Edebiyat 1.Dönem 2.Yazılı Soru ve Cevapları
⇒ 12.Sınıf Edebiyat Tüm Sınav Soruları
12.Sınıf Edebiyat 1.Dönem 2.Yazılı Soruları ve Cevapları
Çoklu Senaryo 4 | |
Uyarılar | · Senaryolar …… Ölçme Değerlendirme Merkezinden Alınmıştır. · Aşağıda birçok kazanımla ilgili soru yer almaktadır. · Her kazanımla ilgili mümkün olduğu kadar soru çeşitliliği ekledim. · Baz aldığınız senaryonun kazanımlarına göre soruları seçebilir ve düzenleyebilirsiniz. · Metinleri değiştirebilirsiniz. |
Korkuyorum. Çünkü buradan gitmek istiyorum. Bakkal daha veresiyeyi kesmedi. Fakat bu durum artık bir süre daha bile süremez. Bakkaldan utandığım için soramadım, bir zamanlar -bir süre önce- aynı çekingenlik yüzünden kundura tamircisine de soramamıştım: Bir mektup yazmak istiyordum ama adres bilmiyordum. Yani hiçbir adres bilmiyordum. Bana inanmazlardı, bunun için utanıyordum. “Bana herhangi bir adres söyler misiniz”? diyemezdim. Oysa herhangi bir adres yeterliydi benim için. Bir zorluk daha vardı o zamanlar. Şimdi de var -yani bir süre geçtiği hâlde. Kendi adresimi de bu mektupta yazmak sorunu beni düşündürüyor.
Soru 1) Yukarıdaki metin hangi hikaye anlayışıyla yazılmıştır? Bu anlayışın 2 özelliğini belirtiniz.
Bireyin iç dünyasını esas alan anlayışla yazılmıştır.
Psikoloji ön plandadır.
Ruhsal betimleme yapılır.
Soru 2) Cumhuriyet Dönemi hikaye anlayışlarını yazarak her anlayışta iki sanatçının ismini yazınız.
Milli ve dini değerleri ön plana çıkaran anlayış: Mustafa Necati Sepetçioğlu, Sevinç Çocuk
Toplumcu gerçekçi anlayış: Sabahattin Ali ve Sadri Ertem
Bireyin iç dünyasını esas alan anlayış: Peyami Safa, Tarık Buğra
Modernist-Postmodernist: Oğuz Atay, Ferdi Edgü
Birçok türde eser veren sanatçı, eserlerinde toplum kurallarıyla çatışan aydınların iç dünyasını işledi. İnce alay ve ironinin iç içe olduğu hikâyelerinde yalnızlık, isyan, iletişimsizlik, yabancılaşma, toplum eleştirisi gibi konuları ele aldı. Modernleşme sürecindeki bireylerin yaşamlarını, toplumdan kopuşlarını ve özellikle iç çelişkilerini başarılı bir şekilde eserlerinde yansıttı. Hikâyelerini Korkuyu Beklerken adlı eserinde toplamıştır
Soru 3) Yukarıda bahsedilen sanatçıyı yazınız.
Oğuz Atay
Antep Fıstığı, en sevdiğim kuru yemişlerdendir. Gel görki Karadeniz Bölgesi’nde yetişmemektedir. Bunu bilmiyen komşumuz Ahmet, dört dönüm tarlasına Antep Fıstığı diki vermiş. Buda yetmezmiş gibi Hikmet’te ondan esinlenip donatıvermiş tarlayı fıstıklarla. Şimdi bu duruma gülermisin ağlar mısın?
Soru 4 ) Yukarıdaki paragrafta yer alan yazım yanlışlarını bulunuz ve düzeltiniz.
Antep Fıstığı, en sevdiğim kuru yemişlerdendir. Gel görki Karadeniz Bölgesi’nde yetişmemektedir. Bunu bilmiyen komşumuz Ahmet, dört dönüm tarlasına Antep Fıstığı diki vermiş. Buda yetmezmiş gibi Hikmet’te ondan esinlenip donatıvermiş tarlayı fıstıklarla. Şimdi bu duruma gülermisin ağlar mısın?
Soru 5) Aşağıdaki cümlelerdeki koyu yazılmış sözcüklerin hangi anlamda kullanıldığını karşısına yazınız. ( gerçek-mecaz-yan-terim vs.)
Balkona astığı çamaşırlar henüz kurumamış: Gerçek anlam
Kâğıtlar rüzgârın etkisiyle uçuştu: Gerçek anlam
Birazdan ikinci perde başlayacak: Terim anlam
Bu işi yapmanın bir yolu vardır: Mecaz anlam
Kapının kolu oynayınca korkudan ayağa fırladık: Yan anlam
Cumhuriyet Dönemi Şiir Anlayışları Tablosu
Şiir Anlayışı | Şairler |
Saf (öz) şiir | Necip Fazıl Kısakürek, Ziya Osman Saba, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ahmet Muhip Dıranas, Cahit Sıtkı Tarancı, Asaf Halet Çelebi, Behçet Necatigil, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Sedat Umran… |
1923-1960 arası toplumcu şiir | Nâzım Hikmet, Rıfat Ilgaz, Ercüment Behzat Lav, Hasan İzzettin Dinamo, Attilâ İlhan… |
Millî Edebiyat anlayışını yansıtan şiir | Arif Nihat Asya, Orhan Şaik Gökyay, Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu, Bekir Sıtkı Erdoğan… |
Dinî değerleri, geleneğe duyarlığı ve metafizik anlayışı öne çıkaran şiir | Sezai Karakoç, Cahit Zarifoğlu, Erdem Bayazıt… |
1960 sonrası toplumcu eğilimleri yansıtan şiir | İsmet Özel, Süreyya Berfe… |
1980 sonrası şiir | Haydar Ergülen, Hüseyin Atlansoy, Hüsrev Hatemi, Enis Batur, Ahmet Erhan… |
Cumhuriyet sonrası halk şiiri | Âşık Veysel, Ali İzzet Özkan, Davut Sulari, Abdurrahim Karakoç, Âşık Daimi, Sefil Selimi, Şeref Taşlıova, Murat Çobanoğlu, Mahzuni Şerif, Âşık Feymâni… |
Soru 6) Hikayenin yapı unsurlarını (ya da şiirin ahenk unsurlarını) kullanarak ………… temalı bir hikaye/şiir kesiti yazınız. Puanlama aşağıdaki ölçütlere göre olacaktır.
Ölçütler | 1 Puan | 2 Puan | 3 Puan | 4 Puan | Puan |
Temaya uygunluk | |||||
Dil ve anlatım özelliklerini doğru kullanma | |||||
Metnin yapı unsurlarını kullanma (Olay, zaman, mekan, kişi) | |||||
İmla ve noktalamayı doğru kullanma | |||||
Toplam puan |
Başka sanat bilmeyiz, karşımızda dururken,
Söylenmemiş bir masal gibi Anadolumuz.
Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken,
Sana uğurlar olsun.. Ayrılıyor yolumuz!
Soru 7) A) Yukarıda verilen şiirin ahenk unsurlarını yazınız.
Nazım Birimi: Dörtlük
Ölçüsü: 7+7= 14’lü ölçü
Kafiye ve Redifi: -urken ve -muz redif / -ur tam kafiye,
Uyak Örgüsü: abab çapraz kafiye
B) Yukarıdaki şiirde yer alan söz sanatlarını yazınız.
Masal gibi Anadolu derken teşbih, arkadaş diye seslenirken nida sanatı vardır.
Bir zafer müjdesi burada her isim
Sanki tek bir anda gün, saat, mevsim
Yaşıyor sihrini geçmiş zamanın
Hâlâ bu taşlarda gülen rüyanın.
Güvercin bakışlı sessizlik bile.
Ahmet Hamdi Tanpınar
Soru 8) Yukarıdaki şiirden hareketle saf şiir hakkında bilgi veriniz.
Şiir dili kapalıdır.
Ahenk, uyak ve kafiye önemlidir.
Anlamdan çok kelimenin ses değeri ve şiir biçimi önemsenir.
Sanat sanat içindir.
Soru 9) Yukarıdaki şiirde hangi edebi akım etkili olmuştur? Türk edebiyatındaki temsilcilerini yazınız.
Sembolizm etkilidir. Temsilcileri “Cenap Şahabettin, Ahmet Haşim, Cahit Sıtkı Tarancı, Ahmet Hamdi Tanpınar”dır.
Artık demir almak günü gelmişse zamandan
Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan.
Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol;
Sallanmaz o kalkışta ne mendil, ne de bir kol.
Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli,
Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli,
Biçare gönüller!
Ne giden son gemidir bu!
Hicranlı hayatın ne de son matemidir bu.
Soru 10) Yukarıdaki şiirin teması nedir?
Ölüm, çaresizliktir.
Soru 11) Yukarıdaki şiirde altı çizilen sözcüklerin anlamlarını metinden yola çıkarak yazınız.Biçare: Çaresiz
Hicran: Ayrılık acısı
Ben diyorum ki ona:
— Kül olayım
Kerem
gibi
yana
yana.
Ben yanmasam
sen yanmasan
biz yanmasak,
nasıl
çıkar
karan-
-lıklar
aydın-
-lığa..
Soru 12 ) Nazım Hikmet’in yukarıdaki dizelerinden hareketle şairin ait olduğu edebi topluluğun özelliklerini belirleyiniz.
Nazım Hikmet öncülüğünde oluşmuştur.
Toplumsal sorunlar dile getirilmiştir.
Sanat toplum içindir.
Şiir biçimden çok içeriğe önem verilmiştir.
Söylev üslubu vardır.
Ahenk ses ve kelime tekrarlarıyla sağlanmıştır.
Soru 13) Bu şiir üzerinden Nazım Hikmet kimlere, nasıl seslenmektedir?
Halka seslenip herkesin sorunların çözümü için sorumluluk almasını söylüyor.
Hiçbir şeyden çekmedi dünyada
Nasırdan çektiği kadar;
Hattâ çirkin yaratıldığından bile
O kadar müteessir değildi.
Kundurası vurmadığı zamanlarda
Anmazdı ama Allahın adını,
Günahkâr da sayılmazdı.
Yazık oldu Süleyman Efendi’ye.
Orhan Veli
Soru 14) Yukarıdaki şiirden hareketle Garip şiiri hakkında bilgi vererek sanatçılarını yazınız.
Ölçü ve kafiyeye karşı çıkmışlardır.
Halkın dilini kullanmışlardır.
Sıradan ve basit şeyleri şiire yansıtmışlardır.
O güne kadar işlenmemiş konular işlenmemiştir.
Şairanelikten uzak bir görüntü çizmiştir.
Soru 15) Aşağıdaki bilgilerden hareketle özellikleri verilen Cumhuriyet Dönemi şiir anlayışlarını ve iki temsilcisini yazınız.
I) Duygu ve hayalleri ön plana çıkaran bu anlayış imgesel bir şiir dili oluşturmuştur. Gelenekten kopmuşlardır ve akıl dışına çıkmışlardır. Basit şiir anlayışına tepki gösteren bu şairleri şiiri soylu bir uğraş olarak ele almıştır. Dili kapalı olan bu anlayışta kafiyeye karşı çıkılmış ve ahenk aliterasyon, asonans ve kelime tekrarlarıyla sağlanmıştır.
İkinci Yeni Şiiri / Cemal Süreya, İlhan Berk
II) Bu anlayıştaki şiirlerde şairler vatan, millet, tarih gibi kavramları ele almıştır. Duyguların yanında milliyetçilik düşüncelerini de şiire katmışlardır. Sade bir dille yazılan eserlerde okuru heyecanlandırmak için söylev üslubundan faydalanılmıştır. Bu anlayışın temelinde 1911 yılında Genç Kalemler dergisinde yazan Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp ve Ali Canip Yöntem yer almaktadır.
Milli Edebiyat Anlayışı / Arif Nihat Asya, Orhan Şaik Gökyay
III) Bu anlayışta din, inanç, mistisizm ve metafizik gibi konular şiirde işlenmiştir. Aynı zamanda milli-manevi duyarlılıkları da şiirde kendine yer bulmuştur.
Dinî değerleri, geleneğe duyarlığı ve metafizik anlayışı öne çıkaran şiir / Sezai Karakoç, Cahit Zarifoğlu, Erdem Bayazıt…
IV) Yüzlerce yıllık bir geleneğin Cumhuriyet sonrasındaki devamıdır. Genel olarak saz eşliğinde şiirlerini söylemeyi savunmuşlardır. Geleneksel konuların yanında güncel konuları da işlemişlerdir. Genellikle şairler usta-çırak ilişkisi içinde yetişmiştir.
Cumhuriyet Sonrası Halk Şiiri / Âşık Veysel, Mahsuni Şerif
Soru 16) Birinci ve İkinci Yeni şiir anlayışlarını kısaca karşılaştırın.
Birinci Yeni Şiiri | İkinci Yeni Şiiri |
Şiiri basitleştirmiştir. | Şiiri basitleştirmeye karşıdırlar. |
Her şeyi şiir konusu yapmışlardır. | Duygu ve hayalleri konu olarak işlemiştir. |
Ahenge karşıdırlar | Ahengi kelime ve ses tekrarlarıyla sağlamışlardır. |
Anlam kapalılığını terk etmişlerdir. | Şiir dili kapalıdır. |
Vurulmuş tertemiz alnından, uzanmış yatıyor,
Bir hilâl uğruna, yâ Rab, ne güneşler batıyor!
Sana dar gelmeyecek makberi kimler kazsın?
“Gömelim gel seni tarihe” desem, sığmazsın.
Soru 17) Yukarıda verilen dizelerde öne çıkan milli ve manevi değerimizi yazarak yorumlayınız.
Vatan ve şehitlik.
Soru 18) Aşağıdaki eserleri veren şairleri ve ait oldukları şiir anlayışlarını yazınız.
Eser | Sanatçı | Şiir Anlayışı |
Fahriye Abla | Ahmet Muhip Dıranas | Saf Şiir |
Üvercinka | Cemal Süreya | İkinci Yeni |
Yer Çekimli Karanfil | Edip Cansever | İkinci Yeni |
Kuvayimilliye Destanı | Nazım Hikmet | Toplumcu Gerçekçi |
Duvar | Attila İlhan | Mavici |
Mona Rosa | Sezai Karakoç | Dini Değerleri |
Mataramda Tuzlu Su | İsmet Özel | 1960 Sonrası Toplumcu Eğilimci |
Soru 19) Aşağıdaki bilgileri verilen sanatçıları yazınız.
I) Birçok edebi anlayıştan etkilendikten sonra Mavi dergisi etrafında kendi şiir geleneğini oluşturdu. Son dönemlerde klasik şiirin biçim özelliklerini kullandı. Roman ve senaryo da yazan şair “Cebbaroğlu Mehemmed” şiiriyle ödül alınca üne kavuşmuştur.
Attila İlhan
II) Sanat anlayışında hocası olan “Yahya Kemal”in izi vardır. Roman, hikaye, deneme ve şiir türlerinde eser verse de kendisini şairlik yönüyle ön plana çıkarmayı tercih etmiştir. Şiirlerinde zaman, rüya, aşk, ölüm ve tarih gibi kavramları ön plana çıkaran şair saf şiir anlayışıyla şiir yazmıştır.
Ahmet Hamdi Tanpınar
12 Edebiyat 1.Dönem 2.Yazılı Soruları Video + PDF
Aşağıdaki bağlantılardan Deniz Hoca tarafından hazırlanmış olan “Edebiyat Ders Notları PDF” dosyası ile slaytını indirebilir, öğrencileriniz ve arkadaşlarınızla paylaşabilirsiniz.
Yukarıdaki videoyu seyrederek 11.sınıf edebiyat 2.yazılı çalışmasını benimle birlikte yapabilirsiniz. Hepinize sınavda başarılar dilerim. Lütfen sınav sonuçlarınızı da benimle paylaşmayı unutmayınız. ❤️
İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK YAZILAR
⇒ PDF / Slayt
⇒ 12.Sınıf Ders Notları
⇒ TYT Türkçe Notları PDF
⇒ AYT Edebiyat Notları PDF